آمار بهت‌آور از پرداخت وام ودیعه مسکن


وام مسکن

اقتصاد 24- 13. دولت سقف وام سپرده مسکن را در سال جاری 200 میلیون تقسیم تعیین کرده که نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. از سال 1398 تاکنون حدود 800 هزار نفر برای دریافت وام سپرده مسکن اقدام کرده اند که تنها به 128 هزار و 799 نفر این فرصت داده شده است. بررسی ها نشان می دهد که با وجود تلاش دولت برای حمایت از این گروه، حداقل پنج مانع برای دریافت این نوع وام توسط مستاجران وجود دارد.

در سال های اخیر برخی از شعب بانک ها به دلایلی از جمله عدم ابلاغ و بخشنامه، آوردن ضامن رسمی، فتوکپی مدارک خودرو یا منزل مستاجر از پرداخت وام اجاره امتناع کرده اند. برخی از مستاجران می گویند که بانک به آنها می گوید که یک کپی از مدرک خانه یا ماشین خود را بیاورند تا بدانند شما توانایی پرداخت اقساط اجاره را دارید.

عدم انطباق بخشی از سیستم بانکی با مصوبات دولت مشکل جدیدی نیست و در مواردی مانند پرداخت تسهیلات ساخت و ساز مسکونی، خوداشتغالی و حتی وام ازدواج قابل مشاهده است.


بیشتر بخوانید: 3 بانک 3000 خانه خالی دارند + فیلم


در سال‌های اخیر با مشکلات سیستم بانکی در پرداخت وام اجاره، مستاجران برای دریافت کد رهگیری مالکان خود را همراه نداشتند و مبالغ قابل توجهی را از بنگاه‌های معاملات ملکی برای صدور کد رهگیری دریافت کردند. مشکلی که در هفته های اخیر توسط دولت حل شد و شرایط دریافت کد رهگیری رایگان محقق شد و تاکنون بیش از 15 هزار قرارداد اجاره در سامانه املاک ثبت شده است.

با این حال، سنگ اندازی برخی بانک ها در پرداخت وام اجاره نیز به انتقاد مسئولان منجر شد. در همین رابطه حسین جنتی، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: حدود یک هشتم متقاضیان وام اجاره موفق به دریافت این وام شدند. رئیس جمهور با ارزیابی اجاره بهای مسکن به عنوان یکی از مهمترین اقلام هزینه ای در سبد خانوار تهرانی ها گفت: در دولت سیزدهم مقرر شد در این زمینه کار بیشتری انجام شود. بنابراین، بانک‌های عامل (بیش از 20 بانک پرداخت‌کننده) باید هماهنگ‌تر با مردم و دولت در این حوزه عمل کنند.

منبع: ایسنا