سود سپرده‌ های بانکی شهروندان در تور مالیات گیری/ اداره مالیات چه نقشه‌ای برای سپرده‌های مردم دارد؟


علاقه

اقتصاد 24– موضوع مالیات بر سپرده ها در بانک ها در روزهای اخیر مورد بحث جدی قرار گرفت و پس از افشای جنجالی مدیر بانکی بانک پارسیان بود که این سوال که آیا دولت حق مالیات بر سپرده های شهروندان را دارد یا خیر مطرح شد. باز شد.

کوروش پرویزیان، مدیرعامل بانک پارسیان هفته گذشته اعلام کرد: عوارضی که سازمان مالیاتی به ناحق از سپرده های مردم در بانک ها گرفته است، اکنون بالغ بر 100 هزار میلیارد تومان است و حق به جیب پس انداز و شهروندان می رسد. واریز از آقای دکتر می پرسم فرزین و همچنین مسئولین محترم وزارت اقتصاد، دکتر. خاندوزی و دولت محترم نسبت به اصلاح و تجدید این موضوع اقدام نمایند.»

سخنان افشاگرانه ای که ویدئوی آن بارها در شبکه های اجتماعی بازنشر شد، با واکنش شدید شهروندان در شبکه های اجتماعی مواجه شده است.

شورش مالیاتی بر حساب های بانکی شهروندان

اما داستان از کجا شروع شد؟ هفته گذشته، در 29 تیرماه، سخنگوی کمیته اقتصادی الزینگی اعلام کرد که در قانون دارایی مقرر شده است که سود سپرده اشخاص حقوقی مشمول مالیات می شود.

به گزارش اقتصاد 24، مهدی تقیانی در پاسخ به این سوال که آیا سود حساب بانکی مشمول مالیات می شود؟ وی گفت: بسیاری از اشخاص حقوقی دارایی های خود را برای مدت طولانی در بانک ها نگهداری می کنند و سود کلانی به دست می آورند. بنابراین در قانون مالی تکمیلی مصوب، مالیاتی از سود سپرده اشخاص حقوقی اخذ می شود. اینکه بانک ها گفته اند ما ابتدا مالیات اشتغال خود را پرداخت کرده ایم و سپس سود را به حساب شخص حقوقی واریز می کنیم و سپس باید مالیات این سود پرداخت شود، درست نیست.

در واقع آنچه مدیرعامل بانک پارسیان در همین مورد فاش کرد، این است که در شرایط فعلی مالیات جدید دیگری برای بانک ها تعریف شده است و باید با محاسبه سود سپرده شهروندان مالیات بر این سود محاسبه شود. حساب ها. واریز به خزانه.

سود سپرده های شهروندان در تله مالیاتی

دکتر. کامران ندری، اقتصاددان و کارشناس بانکی نیز در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد 24 گفت: موضوع محاسبه مالیات بانکی موضوع جدیدی نیست. این استاد دانشگاه در ادامه افزود: ببینید بانک‌ها همیشه طبق دستور و مصوبه مالیات پرداخت می‌کردند، اما از اصل پول‌های کسب شده در بانک‌ها چیزی به نام مالیات پرداخت نمی‌شد، بلکه موضوعی که پیش آمد این بود که مالیات جدیدی به عنوان مصوب شد. باید از محل سپرده های شهروندان مالیات پرداخت شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه می دهد: موضوعی که دکتر پرویزیان در مورد میزان مالیات عنوان می کند صحیح است اما باید تاکید کرد که در واقع بانک ها می گویند این مبلغ از سود سپرده کسر می شود و اگر این مالیات اخذ نمی شد، سپرده سودی است که بانک به شهروندان می‌پرداخت و البته اینها مطالبات بانک‌ها هم هست و به نظر نمی‌رسد لزوماً در پرداخت سود چنین رفتاری داشته باشند.»


بیشتر بخوانید: کدام سپرده های بانکی باید مالیات پرداخت کنند؟


در این میان باید توجه داشت که سپرده های بانکی معمولا به عنوان مقصد اصلی سرمایه گذاران سنتی برای کسب سودهای بدون ریسک و تضمین شده در بین مردم شناخته می شود. این مشکل باعث شده تا حجم زیادی از پول نقد در کشور به سپرده های بانکی سپرده شود. از سوی دیگر سود این سپرده ها از پرداخت مالیات معاف بود. اما اصلاح ساختار بودجه دولت و تغییر در قانون مالیات ها و به نظر می رسد اتکای دولت به مالیات به جای فروش نفت، دولت را در نهایت به فکر مالیات گرفتن از این حجم کلان انداخته است.

مالیات اشخاص حقیقی یا حقوقی

هدف اصلی دولت مالیات بر سپرده های حقیقی و حقوقی بانکی بود. اما این موضوع در عمل می تواند تبعات اقتصادی زیادی داشته باشد. به نظر می رسد در گام اول و پس از بررسی شرایط مقرر شد مالیات فقط از سپرده های بانکی موسسات حقوقی اخذ شود و سود سپرده های بانکی کلیه موسسات حقوقی مشمول مالیات و بانک شود. سپرده های انفرادی به این شرایط کندتر ادامه خواهند داد

سود سپرده ها

اما اکنون تناقض جدی میان سخنان مهدی تقیانی به عنوان نماینده مجلس و کروش پرویزیان به عنوان مدیر بانکی بانک پارسیان وجود دارد زیرا همزمان یکی از نمایندگان مجلس و یک نماینده در کمیسیون اقتصادی از لغو مالیات از سود حاصل از سپرده گذاری حساب های قانونی که مدیرعامل بانک پارسیان در افشای آن به صورت مستقیم به صدور فاکتور برای واریز کلیه حساب های بانکی اشاره کرده است.

بر اساس این تناقض، به نظر می رسد وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس کل امور مالیاتی کشور باید در مورد وضعیت موجود و انتشار «مقاله تحلیلی که سازمان مالیاتی به ناعادلانه دارد» توضیحات کافی ارائه کنند. برجسته شده است.” در مقابل سپرده‌های مردم در بانک‌ها».

با توجه به گفته های مهدی تقیانی و پیشنهادی در قانون، آیا مالیات فقط از سود سپرده اشخاص حقوقی اخذ می شود یا طبق درخواست مدیر بانک برای تمامی سود سپرده ها بدون اطلاع شهروندان مالیاتی تعیین شده است؟ این سوالی است که اکنون وزیر اقتصاد باید به آن پاسخ دهد.