بازگشت قیمت خودرو به مدار افزایشی


قیمت خودرو

اقتصاد 24- ابراهیم رئیسی در جلسه دیروز (یکشنبه) هیات دولت با انتقاد از افزایش قیمت خودروهای تولیدی خودروسازان خصوصی، آن را مغایر با شعار سال دانست. شورای رقابت بلافاصله اعلام کرد که به دستور رئیس جمهور در جلسه عمل خواهد کرد.

دخالت رئیس دولت سیزدهم در بحث خودرو با اظهار نظر وی در مورد قیمت خودروهای مونتاژ شده در تعداد سه محله می توان گفت رئیس جمهور در تداخل خودروها هت تریک کرد.

پیش از این در سال 1400 رئیس قوه مجریه دو بار با فاصله سه ماهه وارد بحث خودرو شد. اولین بار در جریان افزایش قیمت کارخانه ای محصولات ایران خودرو و سایپا در آبان ماه 1400 بود که دخالت رئیسی در آن زمان باعث شد افزایش قیمت کارخانه دو خودروساز بزرگ کشور حدود یک ماه به تعویق بیفتد و همین موضوع باعث شد. زیان انباشته این شرکت ها عمیق تر شود.

رئیسی بار دوم اسفند همان سال به ایران خودرو رفت و 8 سفارش خودرو در آنجا صادر کرد. یکی از این دستورات، خروج برخی محصولات از سبد خودروسازان بود که تبعاتی را برای صنعت و بازار خودرو به همراه داشت.


بیشتر بخوانید: پنج نکته شگفت انگیز در مورد پژو 207، گران ترین خودروی داخلی


مداخله اخیر رئیس دولت و اعلام موضع اعضای شورای رقابت می تواند بازار خودرو را متحول کند و دوباره قیمت خودرو در بازار را افزایش دهد.

شورای رقابت در اردیبهشت ماه امسال یک بار قیمت خودروهای مونتاژی را کاهش داد که با مخالفت خودروسازان خصوصی مواجه شد و از پذیرش آن خودداری کردند. حضور سه بار شورای رقابت در روند تعیین قیمت محصولات تولیدی خودروسازان خصوصی، در صورتی که منجر به کاهش قیمت محصولات تولیدی این خودروسازان شود و مجددا با مقاومت خودروسازان خصوصی مواجه شود، خواهد داشت. تنها یک نتیجه و آن کاهش عرضه و افزایش قیمت خودروهای مونتاژی در بازار است. موضوع دیگر این است که با این دخالت ها وضعیت حقوقی شورای رقابت زیر سوال رفته است و هیچ کس دیگری تصمیمات این شورا را ارزیابی نخواهد کرد.

اگر قیمت خودروهای مونتاژی در بازار افزایش یابد، این مشکل ممکن است بر بازار سایر خودروها یعنی بازار خودروهای پرتقاضای داخلی و همچنین بازار خودروهای وارداتی تاثیر منفی بگذارد و قیمت ها را در این بازارها نیز

منبع: اکو ایران