پول‌های خارج شده از بورس به کجا می‌رود؟


تبادل
24- اقتصاد دولت سیزدهم و مسئولان حاضر در بورس از ابتدای شروع کار خود در دولت فعلی از هیچ تلاشی برای شفاف سازی در معاملات بازار به نفع سهامداران دریغ نکردند و تا کنون نیز در این زمینه اقدام کرده اند. چندین روش از جمله نشان دادن عمق مظنه در دستور کار خود که در این راستا برای اولین بار در جهان، نهاد بورس به منظور گسترش شفافیت و رفع هرگونه شبهه، عمق مظنه (هر سفارش خرید و فروش) را به نمایش گذاشت. به صورت رایگان برای همه فعالان بازار
با وجود این دستاوردها و تلاش های موفق و موثر مدیران فعلی بازار سرمایه، همچنان تقاضاهایی از سوی سرمایه گذاران برای دستیابی به بازار کارآمدتر و شفاف تر وجود دارد که ممکن است منجر به افزایش اعتماد سهامداران به ساختار بازار سرمایه شود. . افشای این موارد، آمار ورود و خروج وجوه از حساب کارگزاری به حساب بانکی است.

لازم به ذکر است که انتشار عمومی آمار جمعی از ورود و خروج پول به بازار سرمایه می تواند به سرمایه گذاران در تصمیم گیری کمک کرده و در عین حال به سیاست گذاران کلان اقتصادی کمک کند تا رفتار پول در بازارهای ایران را بهتر شناسایی کرده و از انحراف در بازارهای مالی جلوگیری کنند. انجام می دهند

این آمار در گذشته برای سهامداران اعلام می شد اما طی چند سال گذشته تحت تاثیر برخی تصمیمات و با واکنش های متفاوت فعالان بازار متوقف شده است.

در این زمینه نظرات متفاوتی از سوی فعالان بازار مطرح شد و برخی معتقدند حذف یا عدم انتشار چنین اطلاعاتی یکی از کاستی های بازار سرمایه ایران تلقی می شود اما اطلاعاتی مبنی بر ورود و خروج وجوه یا میزان خرید اعتباری را آشکار می کند. و فروش در مورد شخص (به تنهایی (و نه جمعی) خلاف قوانین و مقررات کل جهان است.

بورس اوراق بهادار برای تنوع بخشیدن به خدمات در دسترس برای همه سهامداران تلاش می کند

«نما میرزایی» کارشناس بازار پول در گفت و گو با روزنامه «ایران اقتصادی» به تشریح ضرورت افشای آمارهای مربوط به گردش وجوه در داخل و خارج شرکت های کارگزاری و سیستم بانکی پرداخت و اعلام کرد: داده هایی که بر معاملات تأثیر می گذارد. فرآیند بازارهای مالی به ویژه بازارهای سرمایه، گسترده و متنوع است و متأسفانه بیشتر این داده‌های ارزشمند مستقیماً در اختیار سرمایه‌گذاران قرار نمی‌گیرد و یا بعضاً برخی از این اطلاعات با هزینه‌های بالا توسط برخی سهامداران قابل استفاده است.


بیشتر بخوانید: شاخص کل بورس از کانال 2 میلیون واحدی سقوط کرد


به عنوان مثال، دریافت تراکنش های خرد برای کدهای معاملاتی، به خصوص کدهای بزرگ، در دسترس همگان نیست و افرادی که می خواهند از آنها استفاده کنند، باید هزینه زیادی بپردازند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: نکته مهم این است که می توان داده های جزئی مفید و قابل اعتماد را از حواله ها و گردش پول در داخل و خارج از نهادها یا توکن های مختلف به دست آورد.

در حال حاضر اقدامات زیادی وجود دارد که نهاد بورس می تواند به سهامداران ارائه دهد تا خدمات ارائه شده به مردم را متنوع کند.

میرزایی بیان کرد: در این زمینه داده های مالی مختلفی وجود دارد که موسسات بزرگ به طور کلی می توانند به آنها دسترسی داشته باشند، اما سهامداران خرد از آنها سودی نمی برند و سکوتی که به آنها داده شد و سرمایه گذاران عموما نمی دانستند، باید از هم جدا شود. خود در این راه باید داده های مفیدی در اختیار سهامداران کوچک قرار گیرد، این رویه مفید است و بهتر است به آن نیز پرداخته شود.

وی تاکید کرد: داده های خام و جامع چندان برای اپراتورهای بی تجربه مفید نیست، اما اگر به خوبی از آنها استفاده شود، قطعا در بلندمدت به شفافیت بازار و کارایی بازار کمک می کند.

در این زمینه، بهتر است جریان پول در داخل و خارج از کارگزاری و سیستم بانکی که برای مردم افشا نمی شود، افشا شود. زیرا این اطلاعات می تواند در تصمیم گیری سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بورس از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد و بهتر است سازمان بورس رویه های لازم را در این خصوص در دستور کار قرار دهد.

ناکافی بودن بازار سرمایه در ورود و خروج وجوه برای کارگزاری و سیستم بانکی

آراد پورکار کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار روزنامه اقتصاد ایران گفت: علم کنترل جریان نقدینگی علمی است که این روزها در حال پیشرفت است و برای تصمیم گیری در بازار در بین صنایع مختلف نیز اهمیت ویژه ای دارد. خارج از بازار وی بیان کرد: موضوع ورود و خروج پول به سیستم واسطه گری و بانکی یکی از مهم ترین عواملی است که از طریق آن می توان رکود یا رونق یک بازار یا صنعت را بررسی کرد. متأسفانه هیچ اقدامی در این زمینه از سوی سازمان بورس یا سایر نهادهای تاثیرگذار صورت نگرفته است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، بررسی پول ورودی و هزینه کرد در بازار سرمایه، زمینه را برای تحلیل بازار در دوران رکود و رونق فراهم می کند.

برکار ادامه داد: گاهی مشاهده می شود که بازار با خروج وجوه از صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت همراه است و از سوی دیگر نقدینگی باعث می شود که صنایع در بازار حضور داشته باشند.

در این مورد یکی از تحلیل هایی که مورد توجه قرار می گیرد خروج پول (یا نقدینگی) از بازار سرمایه است که برای کل بازار سرمایه (یا سهام) شرط منفی است.

از سوی دیگر این روند می تواند نشانه ورود نقدینگی به بازار ارز، مسکن و خودرو باشد. بنابراین نظارت بر جریان پول در بازارها می تواند اطلاعات بسیار مهمی را در اختیار فعالان بازار قرار دهد.

و ادامه داد: در این میان تحلیل اشتباهی در بازار وجود دارد که مبالغ زیادی از معاملات سهام به دلایل مختلف از جمله دریافت سود پایدار از کارگزاری ها (از طریق طرح های حمایتی برخی از شرکت های کارگزاری) از کل بازار سرمایه برداشت می شود. . در حساب کارگزاری نیستند و باقی می مانند تا در چند روز آینده دوباره وارد بازار شوند، اما آیا وجوه برداشت شده از معاملات سهام در حساب کارگزاری باقی می ماند یا به طور کامل از بازار خارج شده است، به دلیل عدم افشای اطلاعات اطلاعات لازم توسط مقامات ذیصلاح، و مشخص نیست که چه چیزی تجزیه و تحلیل جریان نقدی را دشوار می کند.

در این زمینه در صورت امکان افشای آمار ورود و خروج وجوه از (به) حساب کارگزاری، ضمن ایجاد شفافیت در تحلیل ها، شاهد ایجاد کارایی در ساختار بازار سرمایه نیز خواهیم بود. از طرفی اگر بخواهیم از همین ساختار در سیستم بانکی استفاده کنیم، قطعاً بسیاری از تحلیل ها کاملتر می شود، مثلاً می توانیم بگوییم که پول از بانک ها خارج می شود و وارد کارگزاری ها می شود یا برعکس.

این موضوع یکی از موضوعاتی است که به شفاف شدن بازار و ایجاد مکانیزمی کمک می کند که جریان نقدینگی بین بازارها را بهتر تحلیل کند.

منبع: ایرینا