توصیه یک کارشناس به مردم: سرمایه هایتان را در بازار ملک و طلا ببرید


توصیه یک متخصص برای مردم: سرمایه خود را در املاک و طلا قرار دهید

اقتصاد 24-حمید حاج اسماعیلی کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به وضعیت بورس در روزهای اخیر می گوید: در دوره اخیر شاهد چنین نوساناتی بوده ایم و اگرچه نوسانات بورس منطقی است، اما نوسانات بورس ایران چندان طبیعی و منطقی نیست. درست است که بورس یک فضا و بازار اقتصادی با ماهیت نوسانی است، اما تاریخ نشان می دهد که در اقتصاد ایران جایگاهی ندارد و ماهیت فعالیت آن هرگز در ایران نهادینه نشده و به همین دلیل تحت نفوذ و مدیریت دولت است.

وی ادامه داد: علاوه بر مداخلات مستمر دولت در ساماندهی بورس، خود بورس نیز نتوانسته جایگاه خود را در اقتصاد کشور پیدا کند، از این رو تحت تاثیر مداخلات سیاسی است و شاید نقش واسطه گری و دلالی بیش از شرایط فنی باشد. طبیعی است که در روزهایی که شاخص بورس به 80-90 هزار نزدیک می شود و به همین میزان کاهش می یابد. فکر می کنم فعالیت بورس بر اساس بازاری است که برای شرکت ها آماده شده است و براساس تصمیمات دولت در بورس، دخالت های دولت در آنجا موضوعیت دارد و روند طبیعی که بازتاب کشور است از بورس انتظار نمی رود.


بیشتر بخوانید: شرط بندی پول اشتباه روی تورم مسکن

بازار سهام به جای اینکه تحت تأثیر فعالیت های اقتصادی منطقی باشد، تحت تأثیر کارگزاری ها و مداخلات افراد دارای نفوذ و درآمد دولت است. در این شرایط، افراد با توجه به تجربه خود باید ببینند چه محصولاتی در آن سال ها اغلب دارای یک روند منطقی برای حفظ ارزش پول خود هستند و در آن مسیر حرکت می کنند. طبیعتا بورس به دلیل دخالت های فراوان دولت در آن، مکان مناسبی برای سرمایه گذاری نیست.

حاج اسماعیلی با بیان اینکه کسانی که به بورس می روند علیرغم اینکه می توانند آن را بازاری بلندمدت ببینند که در مسیر تورم ممکن است سودی برایشان داشته باشد، گفت: واقعیت این است که پیش بینی دقیقی در بورس برای رشد سرمایه گذاری وجود ندارد؛ اما در حال حاضر در بورس اوراق بهادار پیش بینی نشده است. حتی صندوق های بورسی نیز معمولا با مدیریت و مداخله دولت تشکیل می شوند و نمی توان روند منطقی را در بورس ایران پیش بینی کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی می گوید: بورس بیش از آنکه تحت تاثیر فعالیت های عقلایی اقتصادی باشد، تحت تاثیر دلالی و دخالت های کسانی است که از دولت نفوذ و رانت دارند. در این شرایط، افراد با توجه به تجربه خود باید ببینند چه محصولاتی در آن سال ها اغلب دارای یک روند منطقی برای حفظ ارزش پول خود هستند و در آن مسیر حرکت می کنند. طبیعتا بورس به دلیل دخالت های فراوان دولت در آن، مکان مناسبی برای سرمایه گذاری نیست. اگر می خواهید وارد این بازار شوید، نباید تمام تخم های خود را در بورس بگذارید و در بازارهای دیگر مانند ملک و طلا سرمایه گذاری کنید.

حاج اسماعیلی با بیان اینکه با وجود این مشکلات مردم باید دارایی های خود را در بازارهای مختلف توزیع کنند، گفت: دولت نیز در بورس دخالت زیادی دارد و بیشتر سهام عرضه شده از سوی نهادهای دولتی است، بنابراین این امر می تواند برای مردم مشکل ساز شود.

منبع: رویداد 24