پیش‌بینی قیمت دلار فردا پنج‌شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۲


پیش بینی قیمت دلار

اقتصاد 24- با آغاز ماه محرم قیمت دلار برای دومین بار در این هفته به کانال 48 هزار تومان بازگشت. این اسکناس امروز با قیمت 48 هزار و 700 تومان به کار خود پایان داد.

علاوه بر سیگنال‌های سیاسی هفته گذشته در خصوص سفر وزیر امور خارجه عمان و دیدار با همتای ایرانی وی، اخبار جدید رویترز نیز بازار را تحت تأثیر قرار داد. به گزارش رویترز، وزیر خارجه آمریکا به عراق اجازه داد تا پول برق ایران را با معافیت 120 روزه به یک حساب بانکی غیر عراقی واریز کند. با توجه به تحریم ها، بعید است که این بدهی به دلار تسویه شود و احتمالاً ایران مجبور به واردات کالا برای جایگزینی برق مورد نیاز خود باشد. اما این خبر تا حدودی بر معاملات امروز بازار ارز تاثیر داشت.

آیا منابع ارزی کشور قادر است رشد دلار را محدود کند؟

فردین آقابزوری کارشناس اقتصادی در این خصوص نوسانات قیمت دلار را حرکتی طبیعی دانست و به تجارت نیوز گفت: تمایل دلار برای افزایش قیمت در بازار ارز تقریبا منطقی و منطبق بر واقعیت های اقتصادی است و توانایی ارائه این مهم ترین عامل تعیین کننده قیمت دلار در بازار است.

وی یکی از متغیرهای تاثیرگذار بر بازار ارز به ویژه دلار را مسائل سیاسی، ارتباطی و غیراقتصادی عنوان کرد. متغیرهای اصلی تعیین کننده نرخ ارز هستند، مسائل سیاسی تاثیر کمتری بر قیمت دلار دارد.

آقا بزرگی ادامه داد: در نهایت توانایی تحویل است که مهم ترین عامل تعیین کننده قیمت دلار در بازار است که متاسفانه بانک مرکزی و دولت چنین ذخیره ای برای آن ندارند؛ اما در صورت عدم وجود هر چه سریعتر قیمت دلار در بازار وجود دارد. بنابراین، تمایل به افزایش قیمت دلار قابل پیش بینی است.”

وی با اشاره به اینکه قیمت دلار در نهایت به کانال های بالاتر راه پیدا می کند و مسیر اصلی خود را طی می کند، خاطرنشان کرد: کالاهای وارداتی اعم از الکترونیک، لوازم خانگی و خودرو و حتی سایر کالاهای غیرضروری که با مبادله دلار وارد کشور می شود. نرخ بالای 65 هزار تومان معامله می شود؛ بنابراین سرعت عملیاتی اقتصاد 65 هزار تومان است.


بیشتر بخوانید: دلار گران شد/قیمت یورو و درهم در صرافی


عقب نشینی دلار با تلاش بازارساز

کارشناسان اقتصادی معتقدند تلاش بازارسازان برای مهار قیمت دلار نتیجه داده و موفق شده اند به تدریج قیمت دلار را کاهش دهند. اما این ثبات قیمت را در یک محدوده مشخص تا اواسط تابستان ثابت می دانند. از سوی دیگر فعالان بازار ارز پیش بینی می کنند کاهش تقاضا در 10 روز آینده و دهه اول محرم باعث کاهش قیمت دلار شود.

تحلیلگران اقتصادی می گویند که خط مقاومتی دلار هر روز کمتر می شود و این نشان دهنده عدم تمایل بازار برای صعود است. به گفته آنها محدوده 48 هزار و 500 تومان کف حمایتی فعلی قیمت دلار است و سقف حمایتی بعدی 48 هزار و 300 تومان خواهد بود.

امروز نرخ دلار در بازارهای اطراف نیز افت قیمت دلار در تهران را به دنبال داشت. درهم امارات با افت نزدیک به 100 تومان به قیمت 13380 تومان رسید. دلار سلیمانیه نیز با افت 150 تومانی با قیمت 47 هزار و 650 تومان معامله شد. دلار هرات نیز 100 تومان ارزان شد و 48 هزار و 250 تومان معامله شد و 250 تومان کاهش یافت.

منبع: اخبار تجارت