کشف چندین نقاشی مخفی و مرموز در معابد مصر باستان!


باستان شناسان در اقدامی نوآورانه تعدادی از نقاشی های مصر باستان را به روشی جدید با استفاده از آخرین فناوری های تصویربرداری مورد بررسی قرار دادند. در این تحقیق تغییراتی در دو نقاشی که قبلا از دید پنهان بودند کشف شد. به گفته محققان، این یافته ها ممکن است حاوی دانش جدیدی در مورد هنر نقاشی در مصر باستان و رامسس دوم، فرعون معروف این امپراتوری باستانی باشد.

تکنیک های عکاسی شیمیایی، عکاسی چندطیفی یا فراطیفی و فلورسانس اشعه ایکس از دیرباز در مطالعات آزمایشگاهی باستان شناسی مورد استفاده قرار گرفته است. اما محققان در اقدامی نوآورانه از دوربین های قابل حمل پیشرفته برای اعمال این فناوری های عکاسی در محل دو نقاشی مصری با قدمت بیش از 3000 سال استفاده کرده اند.

هدف این پژوهش بررسی آثار نقاشی از منظر هنری است. آنها می خواهند یاد بگیرند که چگونه نقاشی بکشند و تغییر دهند. این اثر می تواند اطلاعات جدیدی در مورد هنر مصر باستان و اعتقاد آنها به نقاشی به ما بدهد.

زیبایی شناسی مصری و ریش رامسس دوم

گوشه های پنهان نقاشی های مصر باستان
نقاشی دست پنهان معبد منا

یکی از این دو نقاشی متعلق به معبد منا، کاتب مشهور مصری زمان آمنهوتپ سوم است. در یکی از صحنه های معبد منا، او و همسرش به اوزیریس، یکی از قدرتمندترین خدایان مصر باستان ادای احترام می کنند. منا دست‌هایش را جلوی صورتش بالا می‌گیرد، اگرچه دست سومی زیر دست‌هایش پنهان است که نشان می‌دهد نقاشی تغییر کرده است.

مصر شناسان از قبل با این دست پنهان آشنا بودند. اما تحقیقات جدید نشان می دهد که دست سوم از نظر طراحی و متریال با دست دوم بسیار متفاوت است. به گفته محققان، این نشان می دهد که نقاشان مصری، برخلاف تصور قبلی، یک گروه ثابت نبوده و چند گروه روی یک تابلو کار کرده اند. همچنین تغییر شکل و حالت دست می تواند معنای نمادینی داشته باشد که ما از آن بی اطلاعیم.

گوشه های پنهان نقاشی های مصر باستان را کشف کنید
پرتره رامسس دوم در معبد نختامون

دومین نقاشی در معبد نختامون، یک روحانی، پرتره ای از رامسس دوم، سومین فرعون از سلسله نوزدهم مصر است که بین سال های 1279 تا 1213 قبل از میلاد حکومت می کرد. این نقاشی رامسس دوم را با ریش نشان می دهد. این یک ویژگی نادر در نقاشی های مصری، به ویژه در تصاویر فراعنه است. یکی دیگر از ویژگی های کمیاب و جالب این پرتره، سیب آدم است که در دیگر نقاشی های مصری یافت نمی شود.

مصریان به هنر کامل و زیبایی بهشتی در نقاشی اعتقاد داشتند. اما این پرتره رامسس دوم این ویژگی ها را ندارد و به همین دلیل است که مدت هاست باستان شناسان را متحیر کرده است. عکس‌های جدید نشان می‌دهند که این نقاشی طی سال‌ها اصلاح شده است و برخی از تغییرات به دوره‌های بعدی هنر مصر بازمی‌گردد.

به گفته محققان، اصلاح این نقاشی در طول سال ها منجر به از دست دادن شکل برخی از عناصر شده است. ظاهر اشکالی مانند سیب و ریش آدم ممکن است نشان دهد که چگونه تلاش برای اصلاح یک اثر هنری در مصر باستان آن را از حالت کامل و بهشتی خود دور کرد.

نکته جالب دیگر در مورد این پرتره، کشف گردنبند شبیو در لایه های زیرین است. این گردنبند در زمان رامسس دوم ناشناخته بود و در دیگر پرتره های او دیده نمی شود. در این نقاشی یک زنجیر وسهخ که در سلسله نوزدهم کاربرد فراوانی داشت جایگزین شده است.